Trafik Sigortası Basamakları

Trafik sigortası basamakları nelerdir, kaç basamak var, 4–7–8. basamak ne demek? Sigorta basamakları, hasarsızlık indirimi, basamak hesaplama ve basamak öğrenme sürecini adım adım keşfet.

Trafik sigortası basamakları
23.11.2025  |  Okuma süresi: 6 dakika

Trafik sigortası basamakları nedir?

Trafik sigortası basamakları, zorunlu trafik sigortasının fiyatını belirlerken kullanılan hasarsızlık ve sürprim (cezalı prim) sistemidir. Bu sistem, her yıl poliçenin hasarlı mı hasarsız mı kapandığına bakarak seni bir indirim kademesine çıkarır ya da daha yüksek prim ödeyeceğin bir basamağa düşürür.

Trafik sigortası basamakları, kısaca iyi sürücü ile sık kazaya karışan sürücüyü birbirinden ayırmak için kullanılır. Böylece hasarsız kullananlar indirimli prim öderken, sık hasar yaptıranlar için daha yüksek prim uygulanır.

Trafik sigortası kaç basamak, sistem nasıl çalışır?

Trafik sigortası basamak sistemi, 0’dan 8’e kadar toplam 9 basamaktan oluşur. Sistem içinde her sürücü bir basamakta yer alır ve bu basamak her poliçe döneminin sonunda hasar durumuna göre yeniden hesaplanır.

Trafik sigortası basamakları içinde yeni bir araç için ilk kez poliçe yaptırdığında genellikle 4. basamaktan başlarsın. İlk yılını hasarsız tamamlarsan bir üst basamağa çıkarsın, hasar yaptığında ise daha alt basamaklara düşerek prim artışı ile karşılaşırsın.

Trafik sigortası basamakları ve hasarsızlık kademeleri tablosu

Trafik sigortası basamakları için Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın yayımladığı genel çerçeveye göre 0-8 arasındaki her basamak için indirim ve artırım (sürprim) oranları tanımlıdır. Bu oranlar zaman zaman güncellense de temel mantık değişmez.

Trafik sigortası basamak ve oranları için sık kullanılan örnek tablo kabaca şöyledir:

0. basamak: Hasarsızlık indirimi yok, primde yaklaşık %200 artış (çok hasarlı sürücüler)

  • 1. basamak: Hasarsızlık indirimi yok, primde yaklaşık %135 artış
  • 2. basamak: Hasarsızlık indirimi yok, primde yaklaşık %90 artış
  • 3. basamak: Hasarsızlık indirimi yok, primde yaklaşık %45-50 artış
  • 4. basamak: Standart tarife (ne indirim ne artış) - ilk trafik sigortası genelde buradan başlar
  • 5. basamak: Yaklaşık %5-15 hasarsızlık indirimi
  • 6. basamak: Yaklaşık %20-30 hasarsızlık indirimi
  • 7. basamak: Yaklaşık %40-45 hasarsızlık indirimi
  • 8. basamak: Yaklaşık %50 hasarsızlık indirimi

Bu basamak oranları, "trafik sigortası indirim basamakları", "hasarsızlık indirimi basamakları" veya "hasarsızlık kademeleri" diye gördüğün tabloların temelini oluşturur. Oranların yılına ve kaynağına göre küçük farklar gösterebileceğini, en güncel hali için her zaman poliçeye ve resmi duyurulara bakman gerektiğini unutmamalısın.

Trafik sigortasında basamak nasıl belirlenir?

Trafik sigortasında basamak, son bir yıllık poliçe döneminde hasar alıp almadığına göre belirlenir. Poliçe dönemi hasarsız bittiğinde bir üst basamağa çıkarsın, sigortadan tazminat ödemesi yapılan her hasarda ise basamak sayın düşer.

Trafik sigortasında basamak hesabı yapılırken, o yıl içinde trafik sigortandan tazminat ödenip ödenmediğine bakılır. Hasarlı kapanan poliçelerde sürprim, hasarsız kapanan poliçelerde ise hasarsızlık indirimi uygulanır.

İlk trafik sigortası kaçıncı basamak, 4. basamak sigorta nedir?

İlk trafik sigortası genellikle 4. basamak üzerinden başlatılır. 4. basamak, sisteme yeni giren sürücüler için "standart tarife" anlamına gelir ve bu basamakta ne indirim ne de ek artırım uygulanır.

4. basamak sigorta, kısaca "normal fiyatlı ilk poliçe" olarak düşünülebilir. İlk yılı hasarsız bitirirsen 5. basamağa geçerek indirim kazanmaya başlarsın, yıl içinde hasar yaptırırsan ise 3. basamağa düşerek daha yüksek prim ödersin.

5, 6, 7, ve 8. basamak sigorta ne demek?

5. basamak sigorta, ilk yılını hasarsız kapatmış sürücünün geçtiği ilk indirim kademesidir. Bu basamakta poliçe fiyatında düşük oranlı da olsa hasarsızlık indirimi uygulanır.

6. basamak sigorta, iki yıl üst üste hasarsız geçen poliçeler için verilen kademedir. Bu basamakta indirim oranı artar ve standart fiyata göre daha düşük prim ödersin.

7. basamak sigorta, üç yıl boyunca hasarsız kullanım sonrası ulaşılan üst seviyedeki hasarsızlık kademesidir. Bu basamakta hasarsızlık indirimi %40 civarına kadar çıkabilir ve trafik sigortası primi belirgin şekilde düşer.

8. basamak sigorta, sistemdeki en yüksek hasarsızlık indirimi uygulanan seviyedir. Bu basamakta genellikle %50 civarında indirim uygulanır ve uzun yıllar kaza yapmadan araç kullanan sürücüler en düşük trafik sigortası fiyatlarından yararlanır.

1, 2, 3 ve 0. basamak sigorta ne demek?

3. basamak sigorta, genellikle 4. basamaktan başlayan bir sürücünün ilk yılında hasar yaptırması sonucu düştüğü kademedir. Bu basamak, standart fiyata göre yaklaşık %45-50 aralığında prim artışı anlamına gelir.

4. basamak sigorta, üst üste hasarlı geçen poliçe dönemleri sonucunda gelinen daha cezalı bir kademedir. Bu basamakta trafik sigortası primi, standart 4. basamağa göre kabaca %90 civarında artar.

5. basamak sigorta, çok hasarlı sürücüler için tanımlanan en ağır ceza basamaklarından biridir. Bu basamakta prim artışı %135 düzeyine kadar çıkabilir ve poliçe fiyatı ciddi şekilde yükselir.

6. basamak sigorta, son düzenlemelerle birlikte sistemin en yüksek sürprim uygulanan seviyesidir. Bu basamakta trafik sigortası poliçesi bir önceki yıla göre %200’e varan artışlarla yenilenebilir ve bu kademe "çok hasarlı" sürücüleri kapsar.

Trafik sigortası fiyatı neye göre belirlenir?

Trafik sigortası fiyatı, yalnızca basamak sistemine göre değil, aynı zamanda aracın türü, kayıtlı olduğu il, kullanım şekli ve araç sahibinin hasar geçmişi gibi birçok etkene göre belirlenir. Bu faktörler, Hazine’nin yayınladığı azami prim tablosu ve şirketlerin uyguladığı indirimler çerçevesinde hesaplanır.

Araç sigortası fiyatı belirlenirken tarife basamak kodunun yanında aracın yaşı, markası-modeli, sürücünün daha önce hasar yaptırıp yaptırmadığı, poliçe yenilemelerinde gecikme olup olmadığı ve aracın kayıtlı olduğu şehir gibi detaylar da dikkate alınır. Trafik sigortası fiyatı bu yüzden "plakaya göre değişir mi?" sorusuna, kayıtlı il nedeniyle evet, değişir cevabını vermek mümkündür.

Trafik sigortası basamak öğrenme ve sigorta kaçıncı basamaktayım sorgulama

Trafik sigortası basamak öğrenme işlemi için en pratik yol, poliçenin üzerinde yer alan "Tarife Basamak Kodu" ya da kısaltması "Bsmk. K." satırına bakmaktır. Bu satırın karşısında yazan 0-8 arasındaki sayı, güncel sigorta basamağını gösterir.

Sigorta basamak öğrenme işlemini e-Devlet ve Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) üzerinden de yapabilirsin. SBM’nin trafik poliçe sorgulama ekranında plaka numarasını ve T.C. kimlik numaranı girerek, aracının güncel trafik sigortası poliçesini ve bu poliçeye bağlı tarife basamak kodunu görebilirsin.

Araç sigorta basamak sorgulama ekranlarında gördüğün "tarife basamak kodu" veya "trafik basamak kodu", aslında "sigorta kaçıncı basamak" sorusunun doğrudan cevabıdır. Sigorta basamak değeri, bu yüzden hem primini hem de hasarsızlık indirimi seviyeni belirleyen en önemli parametrelerden biridir.

Kaza yapınca sigorta ne kadar artar, basamak nasıl düşer?

Kaza yapınca sigorta priminin ne kadar artacağı, hangi basamakta olduğuna ve poliçe döneminde kaç kez hasar ödendiğine bağlıdır. Genel kural olarak, her hasarlı yıl sonunda basamak aşağı iner ve buna karşılık sürprim oranı yükselir.

Kaza yapınca sigorta artışı için örnek bir senaryo şöyle olabilir: 4. basamakta standart primle başlayan bir sürücü, ilk yılında hasar yaptırırsa 3. basamağa düşer ve bir sonraki yıl %45-50 civarında daha yüksek prim öder. Aynı sürücü peş peşe yıllarda da hasar yaptırmaya devam ederse, önce 2. basamağa ardından 1. basamağa ve gerekirse 0. basamağa kadar inebilir.

Hasarsızlık indirimi kademeleri ise tam ters yönde çalışır. Ardı ardına hasarsız geçen yıllarda 4’ten 5’e, 5’ten 6’ya, 6’dan 7’ye ve son olarak 8. basamağa yükselerek indirim oranını artırırsın ve kaza yapmadığın her yıl trafik sigortası primin düşer.

Trafik sigortasında kaç basamak var?

Trafik sigortasında 0’dan 8’e kadar toplam 9 tarife basamağı bulunur. Bu basamaklar indirim ya da artırım oranını belirler.

Araç sigortası neden yüksek çıkar?

Araç sigortası yüksek çıkıyorsa bunun nedeni genellikle düşük basamakta olmak, çok sayıda hasar kaydına sahip olmak, aracın yüksek riskli bir ilde kayıtlı olması ya da aracın riskli bir grupta yer almasıdır. Bazı durumlarda poliçe yenileme gecikmeleri de ek sürprim doğurabilir.

Sürprim ne demek?

Sürprim, hasarlı sürücüler için standart primin üzerine eklenen cezalı prim artışı anlamına gelir. Sürprim oranı basamak düştükçe artar ve 0-3. basamak aralığında standart fiyata göre ciddi artışlar görülebilir.

Can Kantekin
İnternetten Teklif Al!

2 dakikada 30’a yakın sigorta şirketinin tekliflerini karşılaştır, anında satın al.

kasko
Kasko Sigortası Teklif Al
trafik sigortasi
Trafik Sigortası Teklif Al